nSámuel nem ismerte még az Urat, mert Éli nem
ismertette meg vele. Megszokta, hogy Isten nem szól. (2,27-36) Elüzemelget a kultusz Isten nélkül,
és ige nélkül is… „Vakoknak vak vezetője”.
nIsmerjük-e a pásztor hangját?
I. Isten kijelentésének szükségessége (1. 19-21)
nKijelentés. Isten keres valakit, akinek fontos lesz az
ő Igéje.
nVeszedelmes nagy altatás folyik ezen a világon. Az
emberek pedig beveszik az altatókat. Isten felébreszti Sámuelt!
nMilyen tragikus jelenet, hogy az egyház aludni küldi
azt, akit az Isten felébresztett!
vÉlinek kellene hallania! De ő még a másikat sem segíti
benne!
vA szülők is altatják a gyermekeiket, ha rosszallják,
hogy a gyermekük naponta olvassa a Bibliát és nem a diszkóban tölti a
szombatjait! Visszaviszi az eltulajdonított dolgokat. Micsoda szégyen, hogy
kiderült! Átment az utált szomszédhoz és bocsánatot kért! A szégyentelen!
nÁmós 8,11-12: éhség és szomjúság az ige után. Ami
ritka, az drága. Így van-e?
nIsten arról
beszélt Sámuelnek, amit Élinek akart volna megmondani. De majd Sámuel
megmondja… De ez nagyon kényes feladat.
Íme, Isten a kicsiknek jelenti ki magát!
nDe itt a Bibliánk! Nem lehet ritka Isten igéje! –
Téves. Ritka lehet az ige akkor is, amikor a befogadásnál baj van. (Ézs 6,9-10) (Mk 4,9. 10-12.)
II. Isten kijelentésének átvétele (2-10)
namikor Éli szemei meghomályosodtak (2b), a
gyertyatartó még égett (3a), Sámuel már a fekhelyén volt (3b), az Úr szólította
Sámuelt! Olyan világosan és érthetően, hogy Sámuel azt gondolta, hogy Éli
szólítja!
vDe mi ugye, nem kapunk direkt kijelentést az
Úrtól! Nem vagyunk ilyen próféták.
nMilyen kedvesen és szelíden hívogat az Úr! Még
másodszor sem azt mondja, hogy „hogy
tudsz ilyen érthetetlen lenni! Semmit sem fogsz fel helyesen!?” Isten
tudja, hogy időbe telik, amíg megérted…
v„Még sok
mondanivalóm van hozzátok, de most el nem hordozhatjátok.” (Jn 16,12)
III. Isten kijelentésének továbbadása (11-18)
nMaga az Úr mondja, hogy ez olyan dolog, ahogy aki ezt
hallja, mindkét füle belecsendül! (11)
nOlyan jó lenne hallgatni vele! Még jó, hogy Éli megesketi Sámuelt, és ezzel
megkíméli egy csomó vívódástól…
vDe a hallott ige iránt felelősek vagyunk! Mit fogsz
válaszolni reá?
n„Arra tekintek
én, aki szegény és megtört lelkű, és aki az én beszédeimet rettegi!” (Ézs 66,2)
nMilyen súlyos következményekkel jár, ha valaki megveti
Isten igéjét!
nMilyen nagy dolog az, ha valaki mégis meghallja, és
képviseli Isten igéjét akkor is, ha sokan ne kívánják hallani.
vÁllt már Isten első kicsi kőtemploma Silóban. Ott Éli
végezte az áldozást. „Ritkaság volt az Úr igéje.” Mert sorozatosan megvetették
Isten igéjét, még a papi család tagjai is.
nAz Igében meg van írva, hogyan kell bemutatni az
áldozatot és mennyi a papok része az áldozatból, és azt hogyan kaphatják meg.
Éli fiai nem vették komolyan az igét, és erőszakoskodtak, sőt, paráználkodtak
Isten jelenlétében. Apjuk: „Ejnye, ejnye, ne tegyétek fiaim!”
nIstennek egyik embere kijelenti az ítéletet. „Ha a fiaidat többre becsülöd, mint engemet,
elvetlek téged.” – „Ejnye, ejnye, milyen kár!...”
vIsten a maga részéről befejezte. Ahol nem hangzik
Isten igéje, ott elvadul a nép.
vMennyire értékes nekünk Isten igéje? Hány családban
kerül elő naponta a Szentírás? Hangzik-e az imádság, vagy az Istent dicsőítő
ének?
nA
lényeges kérdés, hogy mik az Isten elvárásai az Ő népe felé, főképp azok felé,
akik szolgálatában vannak?
vMert
Istennek vannak elvárásai: azok felé is, akik még nem az övéi, és azok felé is,
akik már az övéi.
n„Aki
nékem szolgál, engem kövessen…”
v„Akik
engem tisztelnek, azoknak tisztességet szerzek…” – 30. v.
vMivel
szerez Isten tisztességet az Őt tisztelőknek? Azzal, hogy kijelenti magát
nekik, hogy elhívja őket a szolgálatra, hogy megáldja a házát és
háznépét, és hogy megadja számukra mindazt, amire szükségük van.
nAzonban,
láthatjuk, hogy lehet az Úr szolgálatában állni, és Isten előtt mégsem tetsző
az életed!
vMert lehet
szolgálni Istennek képmutatással, bűnben élve, önzéssel,
és mások miatt – és a szolgálatod így nem kedves az Úrnak.
nElőbb
az Éli fiairól: az áldozatuk képmutató volt, az életük pedig tisztátalan. Utána
Éliről: felelőtlenül szolgált az Úrnak.
I. A képmutató szolgálat: Hofni és Fineás
nHofni
és Fineás volt a Frigyláda mellé rendelve.
vAkik „Béliál” fiai voltak – vagyis hasonlítottak hozzá. Lásd: Mt 5:44-46.
Jn 8:44.
nŐket
az öntisztelet és a haszonlesés jellemezte.
vMózes bűne
is az volt, hogy egyetlen egyszer nem Istennek adta a dicsőséget. És emiatt nem
mehetett be Kánaán földjére.
vIlyenek
voltak a farizeusok és írástudók is. Lásd: Mt 23.
vÖvezzétek
fel magatokat az „igazlelkűség övé”-vel – Ef 6:13
nHofni
és Fineás talán szépen prédikált…
vÉrtettek
hozzá. Úgy gondolták, ők ebben profik. Ez jár nekik. Tőlük nem kérhetik számon
az egyszerű pórnép…
nMikor
fekszel le, mikor kelsz fel… Ott vagy-e az imaáhítaton, imádkozol-e?
Szolgálsz-e valamivel?
vBaj van,
ha más a helyzet a színfalak mögött, és újra más a színfalak előtt… Ez
színjátszás!
II. A tisztátalan szolgálat: Hofni és Fineás
nAz
áldozás szolgálatában éltek vissza Istennel – 15-16. v. A nép megutálta az Úrnak
való áldozatot.
nAz
ajtónállókkal paráználkodtak.
vBűn volt
az életükben, így tisztátalan volt minden, amit tettek.
vA kettős
életmód miatt lelkiismeret furdalásod lesz.
n18.
v. Sámuel pedig… vagyis: Sámuel ellenben szolgált az Úrnak!
vKegyelem
az, hogy még ilyen helyzetben is van, akit elhív az Úr az Ő szolgálatára:
Sámuelt.
vOlyan
időben, amikor hiányzott az Ige, hiányoztak az igazi szolgálatok és
szolgálattevők.
nFeladatunk,
hogy megtiszteljük Istent: az öltözetünkkel, a családunkban.
vVonz, vagy
taszít az életed másokat?
vÉli háza
miatt megutálták az Úrnak való áldozatot!
III. A felelőtlen szolgálat: Éli
nÉli
elnéző volt fiaival szemben. Felelőtlen!
vLásd:
2:29-30. 3:13-14.
vAzért
kivételezett, mert a fiairól volt szó! Bezzeg Annával tudott kemény lenni! – Pedig
nem is volt részeg…
nNekünk
embereknek van „felelősségünk”. Ebben fokozatok vannak. A nagyobb felelősséget
hivatásnak nevezzük. A legmagasabb felelősségtudat már küldetéstudat, vagyis
misszió.
vA szülők
felelősek! Nem olyan kell lennie a szeretetüknek, hogy elnézzék a bűnt!
nVigasztaló
olvasni, hogy a gyermek Sámuel ellenben szolgált az Úrnak…
<A
gyülekezet szervezeti felépítéséhez tartozik, hogy vannak „presbiterek”.
vOlyan tekintély ez, amit az Úr ad, de el is lehet veszíteni.
vHa nincs tekintély, akkor diktatórikus vezetés nyilvánul meg.
<A
lelkipásztor feladata különbözik az ószövetségi pap, vagy világi tanító,
filozófus feladatától.
vJó ha a lelkipásztor, de a tagok is tudják, mi a lelkipásztor
feladata. Itt úgy fogalmazza meg Péter, hogy „a nyáj legeltetése”. Ez azt
jelenti, hogy ellátja (táplálja), védelmezi, felügyeli, fegyelmezi, tanítja, és
vezeti.
vPéter többes számban beszél, vagyis a gyülekezetben több
presbiter, lelkipásztor, vagy diakónus van.
<Van egy személyes követelmény: az elhívás-tudata.
<Van egy intellektuális követelmény: alkalmas kell legyen
a tanításra.
<Van egy erkölcsi követelmény: életével példát kell
mutatnia.
I.
A presbiterről, aki Isten elhívottja – 1. v.
1 A közöttetek levő presbitereket tehát
kérem én, a presbitertárs és Krisztus szenvedésének tanúja, valamint eljövendő
dicsőségének is részese:
<Péternek
személyes megtapasztalása volt Jézus Krisztussal.
<Ő
egy „presbitertárs” – együtt szolgál a többiekkel. Ő nem Pápa, nem Krisztus
földi helytartója, nem uralkodik, hanem szolgál. Vannak társai a szolgálatban.
vEgyütt szolgál másokkal. A szolgák nem egyformák...
Nevelni kell őket. (Tit 1:3-8. 2Tim 2:2-4. 1Tim 3:1-7. 1Kor 4:14-15)
vA festőnek palettáján sok színű festék van... Mindegyikre használja, amikor
a festő akarja.
vKrisztus a fej.
<Krisztus
szenvedésének tanúja
v„Lesztek nékem tanúim” – ApCsel 1:8. Lk 24:28.
vElőbb Péter, azután Pál...
vIlyen tanúk többé nem lehetünk. De másképpen, igen, azok kell legyünk.
<Az
eljövendő dicsőség részese
v A koronát ő is megkapja majd.
II.
A nyájról, amely Isten tulajdona – 2a. v.
2 legeltessétek az Isten közöttetek levő
nyáját;
<A
gyülekezet: Isten nyája. Ez a gyülekezet is Istené.
vde a lelkipásztor (presbiter) felelős érette!
vA gyülekezet Angyala a felelős!
<Legeltesd!
va pásztor nem önmagát legelteti, és nem a maga dicsőségét keresi.
v= „tápláld”, = megfelelő mennyiségű (arányos) és tiszta eledelt, = kicsik
és nagyok jászlába...
<Felvigyázó
(episzkoposz), ÓSz: = őrálló.
va botja figyelmeztetés is.
va felvigyázónak látása kell legyen. Irányt mutat.
III.
A szolgálatról, ami Isten elvárása – 2b-3. v.
…ne
kényszerből, hanem önként, ne nyerészkedésből, hanem készségesen; 3 ne is úgy, mint akik uralkodnak
a rájuk bízottakon, hanem mint akik példaképei a nyájnak.
<Ha nincs elhívás-tudata, akkor hamarosan öröm nélkül „kényszerítésből” fogja végezni a
szolgálatát. Sajnos, lehet úgy szolgálni tehát, hogy nem találsz örömöt benne!
<Ha nem az Úrtól kapott sugallatra vállalta ezt a
szolgálatot, akkor előbb-utóbb „rút
nyerészkedésnek” fogja tekinteni. Az ilyen szolgálatot nem lehet rajta
Isten áldása.
<És lehet úgy szolgálni, hogy uralkodik a gyülekezeten –
ami ellenkezője a pásztori lelkületnek. Az ilyen nem is szolgál, hanem
uralkodik. A Főpásztor szelíd és alázatos szívű volt!
<Ne
kényszerítésből, hanem önként.
vAkarnia kell. Szeretnie kell.
vNem úgy, mint Jónás...
vA gyülekezetnek igazolnia kell az ő akarását... Ellenpélda, lásd: Akhimás
(2Sám 18:19-32)
<Ne
nyerészkedésből, hanem készségesen.
vNe legyenek egyéni érdekei.
vÖnfeláldozó. Az prédikálja, amit kell, nem pedig, amit hallani szeretnének.
vNem emberek tetszése szerint.
<Nem
úgy, mint akik uralkodnak, hanem mint akik példaképei a nyájnak
vElől megy, mert elöljáró. De csak addig vezethet másokat, ameddig ő maga
eljutott.
vToronyóra. Vak festő? Süket zenész?
IV.
A koronáról, ami Isten jutalma – 4. v.
4 És amikor megjelenik a főpásztor,
elnyeritek a dicsőség hervadhatatlan koszorúját.
<A
dicsőség Istené. Ő fogja a jutalmat kiosztani.
vNem lophatod el Isten dicsőségét következmények nélkül. Lásd: Mózes. Saul.
Gedeon.
nA jutalom nem jelenvaló, hanem eljövendő.
nA jutalom nem emberektől várandó, hanem Istentől.
nA jutalom nem romlandó, hanem romolhatatlan jutalom.
vIsten megbecsüli az Ő szolgáit.
vIsten megjutalmazza az Ő szolgáit.
nMik
az Isten elvárásai az Ő népe felé, főképp azok felé, akik szolgálatában vannak?
vMert Istennek vannak elvárásai: azok felé is, akik még nem az övéi, és azok
felé is, akik már az övéi.
n„Aki nékem szolgál,
engem kövessen; és a hol én vagyok, ott lesz az én szolgám is: és a ki nékem
szolgál, megbecsüli azt az Atya.” – Jn 12:26.
v„Akik engem
tisztelnek, azoknak tisztességet szerzek…” – 1Sám 2:30. v.
vMivel szerez Isten tisztességet az Őt tisztelőknek? Azzal, hogy kijelenti
magát nekik, hogy elhívja őket a szolgálatra, hogy megáldja a
házát és háznépét, és hogy megadja számukra mindazt, amire szükségük
van.
nAzonban,
láthatjuk, hogy lehet az Úr szolgálatában állni, és Isten előtt mégsem tetsző
az életed!
vMert lehet szolgálni Istennek képmutatással, bűnben élve, önzéssel,
és mások miatt – és a szolgálatod így nem kedves az Úrnak.
nElőbb
az Éli fiairól: az áldozatuk képmutató volt, az életük pedig tisztátalan. Utána
Éliről: felelőtlenül szolgált az Úrnak.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)