Régi jó barátságunk alapján arra számítottam, hogy hamarosan
meghívhatom őt egy koncertre, ahol kipróbálhatta volna a szilágyperecseni
orgonánkat is.
33 soros orgonánk avató ünnepélyére alig két hét múlva, március 16-án kerül sor, de ezt sajnos, Victor már nem szólaltathatja meg.
Kedves, alázatos embernek
ismertem. Baptista származása miatt szívesen vállalt szolgálatot a baptista gyülekezetekben (is), ha erre
lehetősége volt. Mivel magyarul is jól beszélt, magyar gyülekezetekben is örömmel szolgált, ha meghívták.
11 Monda azért az Isten néki:
Mivelhogy ezt kérted tőlem, és nem kértél magadnak hosszú életet, sem nem
kértél gazdagságot, sem pedig nem kérted a te ellenségidnek lelkét; hanem
bölcsességet kértél az ítélettételre:
11 Akkor monda az Isten
Salamonnak: Minthogy ez volt a te szívedben, és nem kértél tőlem gazdagságot,
kincset és tisztességet, avagy a téged gyűlölőknek lelkét, sem hosszú életet
magadnak nem kértél, hanem kértél magadnak bölcsességet és tudományt, hogy
kormányozhasd az én népemet, mely felett királlyá tettelek téged: 12
A bölcsességet és a tudományt megadtam néked, sőt gazdagságot, kincset és
tisztességet is olyat adok néked, amelyhez hasonló nem volt sem az előtted, sem
az utánad való királyoknak.
Nemrégen Salamon kérésével
foglalkoztunk, amikor álomban megjelent neki az Úr, Gibeonban. Salamon akkor
bölcsességet kért az Úrtól, hogy kormányozhassa az Isten népét. Most azt
vizsgáljuk meg közelebbről, amit Salamon nem kért, de kérhetett volna, amikor
az Úr lehetővé tette számára, hogy kérhet, amit akar.
„Kérj, amit akarsz!” – mondta Isten Salamonnak. Olyan ez,
mint az Úr Jézus kérdése Bartimeushoz: „Mit
akarsz, hogy cselekedjem veled?” (Mk 1:51) Bartimeus tudta, mit kell
válaszolnia erre a kérdésre: Mester, hogy lássak. Ugyanígy, a szükségben lévők
tudják, mit kell válaszoljanak. A betegek gyógyulást kérnének, a hontalanok otthont,
a nyomorultak jólétet. Salamon is tudta, mit kell válaszolnia. Ha neked
szegezné az Úr ezt az ajánlatot, te mit válaszolnál? A legfontosabb dolog,
amire a filippi börtönőr kérdése vonatkozott, az üdvösség. „Mit cselekedjem, hogy üdvözüljek?” Erre Pál apostol válaszolt: „Higgy az Úr Jézus Krisztusban, és
üdvözülsz”.
De
mikor az üdvösséget ilyen fontosnak nevezzük, sokan legyintenek, és azt mondják
„Ó, dehogy! Nekem nem üdvösségre van szükségem, hanem 100.000 dollárra!” Ez
azért van így, mert nem látnak túl a jelenvaló világon, és azt hiszik, hogy a
halállal mindennek vége. De mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri
is, és üdvössége nincs? (Mt 16:26)
Az
Úr felemlegeti Salamonnak azokat a dolgokat, amiket kérhetett volna, és nem
kérte. Azért tesszük ezt, mert sokak szívében a sorrend nem az, ami Salamonnál
volt: nem az Isten népét és az Úrtól kapott szolgálatot tartják elsőbbrendűnek,
hanem e földi életet és az itteni jólétet. Salamon nem ezeket kérte, de
ráadásul az Úr is megadta neki, amit nem kért.
A
Királyok könyvében lévő igét kiegészíti a Krónikák könyve – ezért most a
bővített változattal foglalkozunk. Négy dolgot sorolt fel az Úr a Krónikák
könyvében, amit Salamon nem kért: (1) kincset,
gazdagságot, vagyont, (2) tisztességet,
vagyis hatalmat, megbecsülést, tiszteletet, (3) az őt gyűlölőinek lelkét, nem volt bosszúálló, és végül (4) nem kért
magának hosszú életet.
I. Nem
kért gazdagságot, kincset
Először
tehát, nem kért magánakkincset, gazdagságot. Pedig egy
királynak, mint Salamon, jól állott volna a gazdagság. Ó, mennyi nézeteltérés
van a vagyon miatt! Hányan viszik vásárra a lelküket, mert ráhajtanak a pénzre!
„De szeretnék gazdag lenni”, mondta egyszer a költő… De mások szívében ott
lehet ez a vágy, hogy gazdag legyen, ne kelljen egyik napról a másikra
számolgatni, kuporgatni, minden garast a fogához verni, hogy valahogy kijöjjön
egyik nyugdíjtól a másikig, kifizethesse a számláit... hogy legyen neki elég.
Igen
ám, de éppen ez a kérdés, hogy mennyi is az az elég? Mert van, akiknek a sok
sem elég! Salamon dicséretet nyert az Úrtól, mert nem a gazdagságot tette az
első helyre. A világ leggazdagabb embereiről nem mondható el, hogy
megelégedettek és boldogok. Szupersztárokról tudunk, akik boldogtalanul, fiatalon
haltak meg, eldobva az életet maguktól, pedig sok pénzük volt: Marilyn Monroe,
Elvis Presley, és mások.
Az
Úr Jézus azt mondja: „Nem a vagyonnal való
bővelkedésben van az embernek az ő élete.” (Lk 12:15) Más helyen arra
szólít fel bennünket az ige, hogy „elégedjetek meg azzal, amitek
van; mert Ő mondotta: Nem hagylak el, sem el nem távozom tőled.” (Zsid 13:5) A Timótheushoz írt első levélben Pál apostol azt írja, hogy „Valóban nagy nyereség az istenfélelem
megelégedéssel.” (1Tim 6:6) Jegyezzük meg ezt a szót, hogy „valóban”!
De
miért is szeretnénk, ha gazdagok lennénk? Azért, hogy boldogok legyünk! Lényegében
nem is a gazdagság kell nekünk, hanem a boldogság. És azt gondoljuk, hogy a
boldogsághoz elengedhetetlen a gazdagság. Pedig bizonyára hallottuk azt a
történetet, amely arról a boldogtalan emberről szól, akinek azt tanácsolták,
hogy keressen egy boldog embert és vegye magára annak ingét, mert akkor ő is
boldog lesz. Vándorútra kelt tehát, hogy keressen egy boldog embert. Nem talált
a királyi palotában, a gazdagok között, és amikor már végre feladta, kinn a
mezőn, hallott egy vidám, fütyörésző hangot, egy szántóvető ember részéről. Megkérdezte
tőle: Mondja uram, maga boldog-e igazán? Én aztán igen! – mondta a szegény
ember. Jaj, de jó, megkérem, adja ide nekem az ingét, hogy vegyem magamra! De
az ember sajnálkozva válaszolta, hogy sajnos, neki még inge sincs! De ha lett
volna, bizonyára nem attól lett volna boldog a másik, ha magára veszi, hanem
attól, ha megelégedetté válik. Valóban nagy nyereség az istenfélelem megelégedéssel.
Salamon nem kért gazdagságot, és az Úr látta, hogy szíve nem a vagyon után
vágyik, nem azt kívánja magának.
Az
ige azt kérdezi egy helyen: „Te kívánsz-e
magadnak nagyokat? Ne kívánj!” (Jer 45:5) Tedd első helyre Istent és az Ő
országát, és a többiek megadatnak néked (Mt 6:33). Elégedj meg azzal, amit
adott neked az Isten. „Ne gyűjtsetek magatoknak
kincseket a földön, hol a rozsda és a moly megemészti, és ahol a tolvajok
kiássák és ellopják; Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben, ahol sem a
rozsda, sem a moly meg nem emészti, és ahol a tolvajok ki nem ássák, sem el nem
lopják. Mert ahol van a ti kincsetek, ott van a ti szívetek is.” (Mt 6:19-21)
Ezzel
az Úr Jézus azt kívánja tanítani, hogy az igazi kincs a mennyeknek országa. „Hasonlatos a mennyeknek országa a
szántóföldbe elrejtett kincshez”, meg „a kereskedőhöz, aki igazgyöngyöket keres”
(Mt 13:44-45), és amikor erre rátalál, akkor mindenét hajlandó odaadni, hogy
azt megszerezze. Keressétek először Istennek országát!
II.
Nem kért tisztességet
A
következő megállapítás az Úr részéről az, hogy Salamon nem kért tisztességet.
Mi
is szeretjük, ha az emberek tisztelnek, és megbecsülnek. Jobban szeretjük,
hogyha kiszolgálnak, mintha nekünk kéne szolgálni. Jobban szeretjük, ha minket tisztelnek
minket, mintha nekünk kellene tisztességet tenni valaki előtt. A tisztelet
elvárása ellenszenves számunkra, még akkor is, ha valaki megérdemli azt.
A
szívünkben nekünk is ott van egy emberi vágy, hogy bárcsak nagyobbak lennénk
egy kicsit, tiszteletreméltóbbak, hatalmasak, hogy az emberek tiszteljenek, és
az átlagból egy kicsit följebb emelkednénk, többek lennénk a többinél. Erre
megy ki a politikusok harca, de sokszor a családban is, a társadalomban is, és
jaj, talán a gyülekezetben is!
Az
Úr értékeli azt, hogy Salamon nem kért tőle tisztességet. De elmarasztalja a
farizeusokat, az írástudókat, akik elvárták, hogy az emberek előre köszönjenek
a piacokon, hogy a lakomákon az első helyre ültessék őket, és hogy az emberek
úgy szólítsák őket, hogy „mester”! (Mt 23:6-7) Az ilyen viselkedésre János
evangéliumában ezt mondja az Úr: „Mi módon
hihettek ti, akik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a dicsőséget, amely az
egy Istentől van, nem keresitek?” (Jn 5:44), és Jn 12:43 – „Mert inkább szerették az emberek
dicséretét, mintsem az Istennek dicséretét.” Az Úr azokról beszél, akik a
főemberek közül a farizeusok miatt nem vallották be, hogy hisznek Benne, nehogy
kirekesztessenek a gyülekezetből, mert számukra az emberek dicsérete fontosabb
lett az Isten dicséreténél.
Ma
is van ilyen: akik a másoktól való félelem miatt nem vállalják a gúnyt,
megvetést, csúfolkodást, az Úrért. Mert az emberektől való tisztességet
keresik! Salamon nem kérte ezt. Tudta, hogy nem ez a legfontosabb kérdés. Az Úr
Jézus sem ezt kereste, és ezzel példát adott nekünk, hogy mi az igazán fontos:
az, hogy hogy hogyan vélekedik rólunk Isten. „Aki nékem szolgál, megbecsüli azt
az Atya”, mondja az Úr. A többi lényegtelen.
III.
Nem kérte ellenségei lelkét
„Nem kérted ellenségeidnek lelkét” – mondja az Úr Salamonnak.
Hogy
Salamonnak voltak ellenségei, ezt már az előbbi igerészben olvashattuk. Voltak,
akik veszélyeztették a királyságot, és félre kellett őket állítani. Volt olyan
ellensége, akinek megbocsátott, és megszabta a keretet, amelyben békességben
élhetett. Feltételesen engedte el számára a büntetést. Isten értékelte nála
azt, hogy nem kérte tőle ellenségeinek lelkét.
Hosszú
ideig úgy gondoltam, hogy nekem nincsenek ellenségeim… Aztán rá kellett jönnöm,
mekkorát tévedtem. A kérdés viszont nem az, hogy vannak-e vagy nincsenek, hanem
az, hogy hogyan viszonylunk ellenségeinkhez? Tudjuk-e szeretni őket? Őrzünk-e
szívünkben haragot, gyűlöletet irántuk? „Aki
gyűlöli az ő atyjafiát, mind embergyilkos az”, mondja az ige (1Jn 3:15). „Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt
mondja az Úr” (Róm 12:19) „Ha
lehetséges, amennyiben rajtatok áll, minden emberrel békességben éljetek” (Róm
12:18). „Ne győzettessél meg a gonosztól,
hanem a gonoszt jóval győzd meg” (Róm 12:21). Akár arculütést kell
elszenvedni, akár megostorozást vagy börtönt, vagy éppen a halált, akkor sem
állhatsz bosszút. Ha szeretteiddel teszik ugyanezt, akkor sem. Neked szeretned
kell ellenségeidet! Ne kívánd ellenségeid lelkét!
Az
újszövetségi parancs az ellenség szeretetéről magasabb mércét állít az
Ószövetségnél. Az Úr Jézus azt mondta: „új parancsolatot adok néktek, hogy
egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is
egymást. Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást
szeretni fogjátok.” (Jn 13:34-35) Ezt csak lemondással, alázattal, áldozattal,
krisztusi lelkülettel lehet megtenni. Ne kérd ellenségeid lelkét, hanem
imádkozz érettük, ahogyan Jézus tette ezt!
IV.
Nem kért hosszú életet
Végül
azt mondja, „Nem kértél hosszú életet”.
Volt,
amikor hallottam olyan imádságot, amelyben hosszú életet kértek az Úrtól… Talán
másnak is van ilyen titkos kívánsága, ha nem is mondja ki: bárcsak hosszú
életet élne, ne halna meg fiatalon. Pedig az életnek nem a hosszúsága a
lényege, hanem a tartalma. Lehet tartalmas életed akkor is, ha rövid volt!
David Braynard 29 éves
volt, amikor meghalt. De lángoló szívéből átterjedt a misszió tüze Robert
McCheyne szívébe, majd William Carey, Edward Payson, Jonathan Edward, John
Wesley szívébe, és még sok ismeretlen hívő szívébe! Pedig a David Braynard
élete nagyon rövid volt, és szolgálata is csak három és fél évet tartott. De
annyi elég volt! Halálos ágyán így szólt: „ha ezer életem lenne, mind Istennek
adnám. De már nincs semmim, minden készen van. Nagy vigasztalás, hogy tehettem
valamit Érette. De ez mind semmi az Ő áldozatához képest. Ó, bár többet
tehettem volna!” Nem volt hosszú élete, de tartalmas élete volt!
Ézsaiás
könyvében arról olvashatunk, hogy Ezékiás király a hír hallatára, hogy nem
gyógyul meg a betegségéből, elkezdett imádkozni, sírva, a fal felé fordulva. Ézsaiás
jóformán még haza sem ért, amikor az Úr visszaküldte a királyhoz: „Hallottam imádságodat, láttam könyeidet, íme, még
napjaidhoz tizenöt esztendőt adok.” (Ézs 38:5) Ám ha közelebbről
tanulmányozzuk életét, rájövünk
arra, hogy az egyik legistentelenebb király, Manasse, ebben az időben
született! Nem vált javáras Isten népének az, hogy Ezékiás 15 évvel hosszabb
ideig élt.
Mi
értelme annak, ha meghosszabbodik valakinek élete 10, 20, 30 vagy akár 50
évvel, de nincs örök élete! Mit használ ez embernek, ha 100 évig él is, de
nincs üdvössége?
Az
Úr azt mondja Salamonnak: „Nem kértél
tőlem hosszú életet, hanem bölcsességet kértél az ítélettételre”. Sokszor
nem tudunk helyesen kérni, vagy nem tudjuk azt kérni, amire szükségünk van.
Tanuljunk Salamontól olyat kérni, amiben az Úr gyönyörködik! Így áldhat meg minket
is az Úr, boldoggá teheti életünket, és teljesíthetjük a ránk bízott
szolgálatot, áldássá, hasznossá válva mások számára. Ámen!
1 Sógorságot szerzett azután Salamon a Fáraóval, az
egyiptomi királlyal; és elvette a Fáraó leányát, és hozta Dávidnak városába,
míg elvégezte az ő házának és az Úr házának építését és Jeruzsálemnek kőfalát
köröskörül.
2
De a nép áldozott a magas helyeken; mert nem építtetett ház az Úr nevének mind
ez ideig.
3
Szerette pedig Salamon az Urat, járván Dávidnak az ő atyjának parancsolatiban,
kivéve, hogy a magas helyeken áldozott, és ott tömjénezett.
4
És mikor Gibeonba ment a király, hogy ott áldozzék, mert ott volt a nagy
magaslat, és Salamon azon az oltáron áldozott égőáldozatul ezer barmot:
5
Megjelent Gibeonban az Úr Salamonnak azon éjjel álmában, és monda az Isten:
Kérj, amit akarsz, hogy adjak néked.
6
És monda Salamon: Te a te szolgáddal, az én atyámmal, Dáviddal nagy
irgalmasságot cselekedtél, amiképpen ő is járt előtted híven, igazán és hozzád
egyenes szívvel, és megtartottad néki ezt a nagy irgalmasságot, hogy néki fiat
adtál, aki az ő királyi székében ül, amint e mai napon megtetszik.
7
És most, ó, én Uram Istenem, te tetted a te szolgádat királlyá, Dávid az én
atyám helyett. Én pedig kicsiny gyermek vagyok, nem tudok kimenni és bejönni.
8
És a te szolgád a te néped között van, amelyet te magadnak választottál, nagy nép
ez, amely meg nem számláltathatik, meg sem írattathatik a sokaság miatt.
9
Adj azért a te szolgádnak értelmes szívet, hogy tudja ítélni a te népedet, és
tudjon választást tenni a jó és a gonosz között; mert kicsoda kormányozhatja
ezt a te nagy népedet?
10
És tetszett e beszéd az Úrnak, hogy Salamon ilyen dolgot kért.
11
Monda azért az Isten néki: Mivelhogy ezt kérted tőlem, és nem kértél magadnak
hosszú életet, sem nem kértél gazdagságot, sem pedig nem kérted a te
ellenségidnek lelkét; hanem bölcsességet kértél az ítélettételre:
12
Íme, a te beszéded szerint cselekszem; íme, adok néked bölcs és értelmes
szívet, úgy hogy hozzád hasonló nem volt te előtted, és utánad sem támad olyan,
mint te.
13
Sőt még a mit nem kértél, azt is megadom néked, gazdagságot és dicsőséget: úgy
hogy a királyok között nem lesz hozzád hasonló senki minden te idődben.
14
És ha az én útjaimon jársz, megőrizvén az én végzéseimet és parancsolatimat,
amiképpen járt a te atyád Dávid: meghosszabbítom életed idejét.
15
És mikor felserkent Salamon, íme, álom volt. És ment Jeruzsálembe, és állott az
Úr szövetségének ládája elé, és áldozott egészen égőáldozatokat, és készített
hálaáldozatokat, és szerzett nagy lakomát minden szolgáinak.
Salamon
király uralma megerősödött Dávid után, miután apja értésére adta, hogy az
ország úgy lesz erős a kezében, ha az Úr igéjét komolyan veszi, és ha az ország
ellenségeit félreállítja az útból. Ezzel egy időben viszont beteljesedett az
is, amit az Úr Dávidnak mondott, hogy bűnéért meg fog lakolni. Négyszeresen
fizetett Uriás megöletéséért: először meghalt a gyermek, aki Betsabétól
született, azután meghalt az ő elsőszülött fia, Amnon, akit megölt Absolon,
utána a tiltás ellenére Joáb mégis megölte Absolont, és végül kivégezték
Adóniát is, mert az ország biztonságát veszélyeztette.
Most
már megerősödött az ország Salamon kezében. Ez emlékeztet arra, hogy Isten
hűséges és igaz Isten, de ugyanakkor az ítélet Istene is, Aki nem hagyja a bűnt
büntetlenül.
Salamon
lett tehát a király, és a népnek hamarosan meg kellett látnia, hogy Salamon nem
Dávid. Dávid egy katona volt, aki mindig az Úrban bízott, Istenbe vetette
bizodalmát, és félte az Urat. Salamon egy tudós ember volt, egy politikus, aki alkalom
adtán szövetségekben, és teljesítményekben bízott. Dávid zsoltárokat írt,
Salamon példabeszédeket írt. Írt énekeket is, háromezret, de a háromezerből,
nem maradt fent csak a 72. és 127. zsoltár, valamint az Énekek Éneke. Dávid
pásztorember volt, és az egyszerű életet kedvelte, Salamon a luxust
választotta. Mikor Dávid meghalt, a nép siratta és gyászolta, mikor Salamon
meghalt, a nép azt kérte fiától Roboámtól, hogy könnyítse meg az igát, mert nem
bírják viselni…
Az
Úr Jézus Salamon dicsőségét, gazdagságát és bölcsességét említi: a mezők
lilioma sokkal szebben öltözik, mint Salamon extravagáns, luxus világában, teljes
dicsősségében. Pedig biztosan nem rongyokba öltözött, hanem bíborba és patyolatba.
István vértanú megemlíti, hogy Salamon építette a templomot – ez az ő nevéhez
fűződik.
Salamont
a bölcsesség és gazdagság példájaként állítja elénk Isten igéje, de nem
követendő példa ez. Amikor a többi királynak követendő mércét állít az Úr,
akkor nem Salamont, hanem Dávidot említi az Ige. Ő az, aki követte az Úr
utasításait teljes szíve szerint. Miért? Először azért, mert Salamon sógorságot
szerzett a Fáraóval. Megkérdezhetjük, hogy vajon miért tette ezt, volt erre
szükség? Hogy azt lehessen mondani, hogy Izráel most már méltó helyet foglal el
a nemzetek sorában? Íme, ott van már a nagyhatalmak társaságában? Dicsőséget
jelentene az, hogy a fáraó feleségül adja leányát Izráel királyához? Nem. Inkább
azt kell látni ebben, hogy Salamon egyre hűtlenebb lett az Úrhoz, ahogy erről később
olvashatunk.
Nemcsak
a fáraó leánya lett felesége, hiszen elsőszülött fia, Roboám, nem ettől a feleségétől
származik, hanem egy ammóni nőtől! Pedig Isten igéje tiltotta az ő népét attól,
hogy összeházasodjanak a föld népével. 5Móz 7:1-4 így szól: „1 Mikor bevisz téged az Úr, a te
Istened a földre, amelyre te bemenendő vagy, hogy bírjad azt; és sok népet kiűz
te előled: a Khitteust, a Girgazeust, az Emoreust, a Kananeust, a Perizeust, a
Khivveust, és a Jebuzeust: hétféle népet, náladnál nagyobbakat és erősebbeket; 2
És adja őket az Úr, a te Istened a te hatalmadba, és megvered őket: mindenestől
veszítsd ki őket; ne köss velök szövetséget, és ne könyörülj rajtok. 3
Sógorságot se szerezz ő velük, a leányodat se adjad az ő fiuknak, és az ő
leányukat se vegyed a te fiadnak; 4 Mert elpártoltatja a te fiadat
én tőlem, és idegen isteneknek szolgálnak; és felgerjed az Úrnak haragja
reátok, és hamar kipusztít titeket.” Az
Úr előre látta ennek veszélyét és előre figyelmeztette az Ő népét. Sajnos,
Salamon ezt nem szívlelte meg.
Ám
a 3. igevers mégis Salamon hűségéről beszél: legalábbis
ebben az időben. „Szerette pedig Salamon az Urat, járván Dávidnak az ő
atyjának parancsolatiban, kivéve, hogy a magas helyeken áldozott, és ott
tömjénezett”, mivel akkor még nem volt templom, ahol áldozhatott
volna. Salamon is Gibeonban mutatta be az ő áldozatát, amikor megjelent neki az Úr, álomban.
Ebben az álomban az Úr megszólította:
„Kérj,
amit akarsz, hogy adjak néked.” (5. v.) Foglalkozzunk most azzal a válasszal, amit
Salamon erre a felszólításra válaszolt. Ez példát ad nekünk az imádkozásra,
hogy mik legyenek az elsődlegesek a mi kéréseinkben. Mi mit válaszoltunk volna
egy ilyen kérdésre? Mit kértünk volna? Sok
pénzt? Sikert? Házat? Gépkocsit? Figyeljük meg Salamon kérésének motivációját, alapját és tárgyát (tartalmát).
I.
Kérésének motivációja: Isten nagylelkűsége – 5. 13-14. v.
Salamon
kérésének motivációját, mozgatórugóját
láthatjuk először, ami Isten nagylelkűségében mutatkozik meg. Megjelent neki az
Úr és azt mondta: „kérj, amit akarsz, hogy adjak néked”. Micsoda ajánlat! Jakab
apostol azt mondja, hogy nincs néktek, mert nem kéritek. (Jak 4:2-3) Kérned
kell!
De
hát kérhetek, amit akarok? Igen. A 13. és 14. vers szerint Isten nagylelkűsége
odáig terjed, hogy azt is megadja, amit nem kért Salamon.
Nem
egy olyan személy elé járulunk imádságban, akitől nehéz kérni, mert nehezen
adja. Mert lehet olyan szomszédod, akihez restellsz odamenni, hogy elkérd a
targoncát, mert ugye, a múltkor is, amikor elkérted, olyan nehezen adta oda, és
mindig zsémbesen fogad, amikor visszaviszed. De ha van egy olyan szomszédod,
akitől ha elkéred a targoncát, szívesen odaadja, sőt, azt mondja, hogy várj,
mert még egy zsák hagymát is ráteszek, ne vigyed üresen, ahhoz máskor is
szívesen mész majd kérni. „Kérj, amit akarsz!”
Az
Isten nagylelkűsége a kérésünk motivációja. Istenhez bátran mehetünk kérni. Ő
nekünk is azt mondja: „Kérj, amit akarsz, hogy adjak néked.”
Ez
az alapelv nemcsak itt található, ószövetségben. Az Úr Jézus is mondja: „Kérjetek,
és adatik néktek, keressetek és találtok, zörgessetek és megnyittatik néktek.”
(Mt 7:7) Jakab apostolnál is arra bíztat az ige, hogy ha valakinek nincsen
bölcsessége, kérje az Istentől, aki készségesen és szemrehányás nélkül adja
(Jak 1:5). Isten nem zsémbesen, nem nehezen, nem fogcsikorgatva ad, hanem
készségesen és szemrehányás nélkül. Úgyhogy, bátran kérhetsz tőle, amit akarsz,
és Ő kész adni még ráadást is. Amit nem kértél, azt is megadja néked, mint
Salamonnak. Azért, mert Isten ilyen nagylelkű.
Ezeket
hallva és látva, tegyük fel a kérdést, hogy mi az, amit most kérhetnénk az
Úrtól? Mi lehet a legnagyobb kérésed, amit elmondhatnál Istennek? Olyat kérj,
ami összhangban van az Ő akaratával, amit Jézus nevében elmondhatsz: mintha
Jézus kérné az Atyát. Kérheted, hogy megállhass a keskeny úton az Úr
követésében, állhatatosan, mindhalálig. Kérheted, hogy élő hited és élő
reménységed legyen halálod óráján is. Kérheted szeretteidnek megtérését,
üdvösségét. Kérhetsz-e annál nagyobbat, hogy gyermekeid ott legyenek veled
együtt a mennyben? Kérheted rokonaid, szomszédjaid, munkatársaid megtérését?
Kérj, amit akarsz, mondja az ige, hogy adjak néked!
II.
Kérésének alapja: Isten hűsége – 6-8. v.
A
6-8. versekben találjuk az ő kérésének
alapját, ez pedig nem más, mint Isten hűsége.
Figyeljük
meg, hogyan kezdi Salamon ezt az imádságot! Nem a kérésével kezdi, hanem a múltban
kapott áldásokkal, Istennek hűségével. „Te
a te szolgáddal, az én atyámmal, Dáviddal nagy irgalmasságot cselekedtél,
megtartottad néki ezt a nagy irgalmasságot, hogy néki fiat adtál, aki az ő
királyi székében ül, te tetted a te szolgádat királlyá...” „Én kicsiny gyermek
vagyok, és ...nagy nép ez, amely meg nem számláltathatik, meg sem írattathatik
a sokaság miatt.”
Ezek
a szavak abból az ígéretből visszhangoznak, amelyet Isten Ábrahámnak adott: „Megáldván megáldalak tégedet, és bőségesen
megsokasítom a te magodat, mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a
tenger partján van, és a te magod örökség szerint fogja bírni az ő
ellenségeinek kapuját. És megáldatnak a te magodban a földnek minden
nemzetségei, mivelhogy engedtél az én beszédemnek.” (1Móz 22:17-18), és abból az ígéretből, amelyet Isten Dávidnak adott: „Feltámasztom utánad a te magodat…: az fog
házat építeni az én nevemnek, és megerősítem az ő királyságának trónját
mindörökké.” (2Sám 7:12-13)
Salamon tehát mindenekelőtt azt
mondja: Uram, te hűséges Isten vagy! Valóra
váltottad az ígéretedet! Ezzel kezdi az imádságot, és ez lesz kérésének alapja.
Ebből
megtanulhatjuk, hogy az imádságot nekünk is magasztalással, Istennel kell
kezdenünk. Ne a mi dolgainkat soroljuk hamar, hanem előbb mondjuk el, hogy „Szenteltessék
meg a Te neved, jöjjön el a Te országod, legyen meg a te akaratod”! Ne úgy
járuljunk Isten elé, mint ahogyan a bevásárló listával megyünk a
szupermarketbe! Oda vihetünk bevásárló listát, de Isten előtt az imádságot nem
magunkkal kell kezdenünk, hanem Istennel. Mivel Isten ma is hűséges és
irgalmas, tegnap, ma és mindörökké ugyanaz, bátran sorolhatjuk azt, amit
irgalmából velünk cselekedett!
Közben
felemlegethetjük még azokat az ígéreteket, amelyek még nem teljesültek be, mint
például az Úr visszajövetele. Ő megígérte, hogy visszajön. „Amiképpen láttátok Őt elmenni, ugyanúgy fog visszajönni.” (ApCsel
1:11) „Íme, eljön a felhőkön és minden
szem meglátja Őt, még akik általszegezték is.” (Jel 1:7) „Amiképpen a villámlás napkeletről támad és ellátszik
egész napnyugatig, úgy lesz az ember Fiának eljövetele is.” (Mt 24:27) „Nagy hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó
trombitaszóra; (mert trombita fog szólni, és) a halottak feltámadnak
romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.”
(1Kor 15:52) Milyen rövid idő egy szempillantás! De ennyi elég, hogy az Úr
visszajöjjön, és a halottak feltámadjanak! A jelek már mutatják, és ezek a
jelek fel is erősödhetnek – de már most számíthatunk arra, hogy az Ő ígéretei
valóra válnak, visszajövetelére nézve is.
Ha
valóra váltotta az Ő ígéreteit Ábrahámnak és Dávidnak, valóra fogja váltani az
Ő ígéreteit, amit gyülekezetnek adott. Az is be fog teljesedni: Jézus
visszajön. Mikor imádkozunk tehát, gondoljunk arra, hogy imádságunk alapja, az
Isten hűségének kell lennie, az, hogy Isten hű marad az ő szavához, lényéhez és
igéjéhez. Így kezdjük az imádságot mindig dicsőítéssel!
III.
Kérésének tárgya: Isten népe – 9-12. v.
Végül
láthatjuk Salamon kérésének tárgyát,
tartalmát is.
Mit
kért Salamon? Bölcsességet kért. De miért
kérte ezt az Úrtól? Azért, hogy sziporkázó elméjével elkápráztathassa a
körülötte lévőket? Nem! Azt mondja: „hogy tudjam ítélni a te népedet”. Más szóval: Uram, a Te néped nagy,
megszámlálhatatlan, én meg gyermek vagyok, fiatal, tapasztalatlan. A felelősségem
nagy. A megbízatásom meghaladja képességeimet! Adj nekem bölcsességet, hogy népedet
vezetni tudjam!
Ez
a kérdés elárulja, hogy mi van Salamon szívének központjában: Isten népe. Ezért
Isten népe lesz imádságának fő tárgya. Mindenkinek elárulja az imádsága, hogy
kicsoda: az imákból meg lehet állapítani, hogy ki hogy áll lelkileg, mit tart
fontosnak, kicsoda számára Isten. Mondj egy imádságot, és megmondom, hogy ki
vagy! Salamont is elárulja a kérése, és azt találjuk, hogy leghőbb vágya Isten
népét Isten szerint vezetni!
A
mi imádságunk központjában is Isten népének kell ott lennie. Gondolnunk kell
arra, hogy mi lesz Isten népével, a gyülekezettel, mi lesz Isten országával
ezen a földön! Imádkoznunk kell az evangélium terjedéséért, győzelméért, az
Úrnak való szolgálatunkért, küldetésünk teljesítéséért.
„Adj
nekem értelmes szívet”, mondja Salamon. A szív az értelem központját jelentette
a héber nyelvben. Mi ma a fejet/elmét tekintjük az értelem központjának, a
szívet pedig az érzelem központjának. De a zsidóknál nem így volt. Náluk a szív
volt az értelem központja. Azért kéri Salamon az értelmes szívet, hogy tudjon
választást tenni a jó és a gonosz között, mert ez elengedhetetlenül szükséges a
helyes kormányzáshoz. Ilyen kéréssel mi is jöhetünk az Úrhoz, ha képességünket
az Úr szolgálatára kívánjuk felhasználni, nem pedig önkényesen és önző módon.
Befejezésül
hadd említsem még a 10. verset: „tetszék
e beszéd az Úrnak, hogy Salamon ilyen dolgot kért”. Más szóval Isten azt
mondta erre az imádságra, hogy Ámen! Bárcsak áment mondhatna a mi imáinkra is,
és áment mondanánk mi is, mindig, hangosan!
Istennek
nem tetszik bármilyen imádság, és nem is hallgat meg bármilyen imádságot, csak azt,
amely az Ő akaratával közhangban van. Bárcsak Isten mindig Ámen-t mondhatna
Isten a mi imádságainkra, és örülne a menny, amikor mi is áment mondunk!
1 Mikor pedig elközelgetett Dávidnak ideje, hogy
meghaljon, parancsot adott Salamonnak az ő fiának, ezt mondván:
2
Én elmegyek az egész földnek útján; erősítsd meg magad és légy férfiú.
3
És őrizd meg az Úrnak a te Istenednek őrizetit, hogy az ő útjain járj, és
megőrizzed az ő rendeléseit, parancsolatit, és ítéleteit, és bizonyságtételeit,
amint meg van írva a Mózes törvényében: hogy előmented legyen mindenekben,
amelyeket cselekszel, és mindenütt, valamerre fordulsz;
4
Hogy megteljesítse az Úr az ő beszédét, melyet szólott nékem, mondván: Ha
megőrzik a te fiaid az ő útjukat, járván én előttem tökéletességgel, teljes
szívük és teljes lelkük szerint; ezt mondván, mondom: Soha el nem fogy a férfiú
te közüled az Izráelnek királyi székiből.
5
Azt is jól tudod, mit cselekedett én velem Jóáb, a Céruja fia, mit cselekedett
az Izráel seregeinek két fővezérével, Abnerrel, a Nér fiával, és Amaszával, a
Jéter fiával, akiket megölt, harci vért ontván békességnek idején, és hintett
harci vért az ő derekának övére és az ő lábának saruira.
6
Cselekedjél a te bölcsességed szerint, és ne engedd, hogy megőszülvén,
békességgel menjen a koporsóba.
7
De a gileádbeli Barzillajnak fiaival cselekedjél irgalmasságot, és legyenek a
te asztalod vendégei, mert így közeledtek ők is hozzám, mikor Absolon, a te
testvéred elől menekültem.
8
És íme, veled van Sémei, Gérának fia, a bahurimbeli benjáminita, aki
gyalázatosan szidalmazott akkor, mikor Mahanáimba mentem; de aztán, mikor elém
alájött a Jordánhoz, megesküdtem néki az Úrra, és azt mondtam: Nem öllek meg
téged fegyverrel;
9
Te azonban ne hagyd őt büntetés nélkül, és mivel eszes férfiú vagy, tudod, mit
kelljen cselekedned vele, hogy az ő vénségét vérrel bocsássad a koporsóba.
10
Azután elaludt Dávid az ő atyáival, és eltemettetett a Dávid városában.
11
Az idő pedig, a melyben uralkodott Dávid Izráelen, negyven esztendő. Hebronban
uralkodott hét esztendeig, Jeruzsálemben pedig uralkodott harminchárom
esztendeig.
12
Azután Salamon ült Dávidnak, az ő atyjának királyi székibe, és megerősödött az
ő királyi birodalma felette igen.
Ez az igeszakasz a Salamon
országának, a megerősítéséről, bebiztosításáról van szó, és ezzel egy időben beszélhetünk
úgy általában az Isten országának biztonságáról és megerősödéséről. A Salamon
királyságát tehát alkalmazhatjuk Isten országára.
Az Úr Jézus úgy kezdte prédikálását, hogy
„Elközelített az Istennek országa,
elközelített a mennyeknek országa, térjetek meg és higgyetek az evangéliumban”
(Mk 1:15). Ahhoz, hogy Isten országa biztos legyen a számunkra, hogy erős
legyen számunkra az Isten országában való polgárjogunk, néhány feltételnek
teljesednie kell.
Főképp két dologról van szó az
Igében. Az egyik az Úr törvényének a megtartása, a másik pedig Isten országa
ellenségeinek eltávolítása az útból, ezek megsemmisítése és eltüntetése.
A fő gondolat ebben a részben a kûn szó, amely héberül a megalapozni,
erőssé tenni, bebiztosítani jelentéssel bír, és az ország, a királyság
bebiztosítására, megerősítésére, megalapozására vonatkozik. A 12. vers így
fejeződik be: „uralma nagyon
megerősödött.” Erről szól a 24. vers is: „Most pedig él az Úr, aki megerősített engem, és ültetett az én
atyámnak, Dávidnak királyi székébe”, majd a részt záró 46. igevers is: „és megerősödött a királyi hatalom Salamon
kezében.”
Itt most már nem az utódlás kérdése
merül fel, hanem az, hogy sikerül-e a királyságot megszilárdítani Salamon
kezében. Az utódlás kérdése már eldőlt. De kérdéses még, hogy ennek az utódnak
erőssé válik-e a királysága? Miként lehet az ország megalapozott, erős és
állandó? Erre a kérdésre két választ találunk: (1) úgy, ha a király komolyan veszi az Isten igéjét és az Úrral való kapcsolatot,
és (2) úgy ha az ország ellenségeit
félreállítja az útból. Ezek között van Adónia, Abjátár, Jóáb és Sémei.
I.
Az első feltétel az Isten Igéje iránti engedelmesség – 1-4. v.
Először tehát azt találjuk, hogy az
ország úgy lesz megalapozott és erős Salamon kezében, ha komolyan veszi Isten igéjét és az Úrral való kapcsolatot (1-4.
v.).
Dávid érezte halálának közeledtét,
arról beszél, hogy elmegy minden földinek útján, ezért most rendeleteket ad a
fiatal Salamonnak. Meghagyta utolsó beszédében, hogy mi a király elsődleges
tennivalója. Jákób, Mózes, Józsué ugyanígy cselekedtek annak idején. Dávid
szavai még hasonlítanak is azok szavaihoz, útmutatásaihoz.
Az utasítás mindenek előtt Isten
igéjére vonatkozott: „Légy erős, légy férfi! 3Tartsd meg, amit elrendelt Istened, az Ur! Járj az ő útján, tartsd meg
rendelkezéseit, parancsolatait, törvényeit és intelmeit, ahogyan meg vannak
írva Mózes törvényében. Akkor boldogulsz mindenben, amit teszel, és mindenütt,
amerre fordulsz.” (2b-3. v.) Isten Igéje világos és érthető, hasznos rendeletek,
parancsok, ítéletek, bizonyságtételek, amelyek áldást hoznak arra, aki
megtartja őket.
Ebben az időben, Salamonnak már
kezében lehetett az ige: forgathatta, olvashatta, tanulmányozhatta, magáévá
tehette. Dávid azt mondja, hogy nemcsak egy részét kell megtartani, és nemcsak
részben, hanem teljes szívéből és teljes lelkéből, a teljes Szentírást.
„Ahogyan meg vannak írva a Mózes törvényében”. Az ige szerint kell élnie a
királynak!
Nem valamilyen különleges, parlamenti
határozat dönti el, hogy mi lenne a helyes. Azt már eldöntötte az Isten. Az Ige
abszolút igazságát semmi és senki sem bírálhatja felül. A királynak, és nekünk,
csak alkalmazkodnunk kell, csak engedelmeskednünk kell.
Ezek hasznos igék, mert „akkor boldogulsz mindenben, amit teszel, és mindenütt, amerre
fordulsz.” Szinte ugyanezeket a szavakat olvashatjuk Józsué könyvének
elején, ahol Mózes bíztatja Józsuét hasonló módon: „akkor leszel jó szerencsés, és akkor boldogulsz”. Aztán ugyanez
megtalálható az első zsoltárban is, hogy a boldog emberről mondja az Ige, hogy
mivel az Úr törvényében gyönyörködik, és arról elmélkedik éjjel és nappal,
olyan lesz, mint a folyóvizek mellé ültetett fa. Minden munkájában jó
szerencsés lesz, sikerrel jár.
A következőkben Dávid arra az
ígéretre utal, amit az Úr neki adott, amikor szövetséget kötött vele. Ennek az
ígéretnek a beteljesedése feltételes. Azt mondja a 4. vers: „Akkor beteljesíti az Ur a nekem adott ígéretét,
amikor ezt mondta: Ha vigyáznak fiaid útjukra, és állhatatosan előttem járnak
teljes szívvel és teljes lélekkel, akkor nem vesznek ki utódaid Izráel
trónjáról.” Akkor beteljesíti az Úr… Az Úrígéretei igazak és ámenek, de mégis megtörténhet, hogy te
nem részesülhetsz belőle, ha engedetlen leszel! Akkor a te számodra nem fogja
beteljesíteni ígéretét és te kimaradsz belőle. Isten valóra váltja, beteljesíti
azt, de a te életedben, akkor fogja beteljesíteni, ha engedelmeskedni fogsz.
Ezt a feltételes ígéretet ott
találjuk kezdettől fogva. Láthatjuk például Ábrahám életében, abban, hogy az
ígéretek és maga a szövetség is, az Ábrahám hitétől és engedelmességétől
függött. Dávid ugyanúgy világossá teszi fia előtt, hogy az ország csak úgy
lehet bebiztosítva, úgy lesz állandó és erős az ő kezében, ha engedelmeskedik Isten
igéjének!
De viszont nemcsak egy ószövetségi
alapelv, hanem megtalálható az Újszövetségben is. Mert az Úr Jézus, amikor
Isten országáról prédikált a hegyi beszéd végén világossá tette hallgatói
számára, hogy „csak az a bölcs ember, aki
hallja és megcselekszi az én beszédemet.” Nem elég tudni, nem elég hallani,
nem elég olvasni, ismerni, vagy kívülről idézni, hanem cselekedni kell. Csak aki
megcselekszi, aki aszerint él, az a bölcs ember. Az építette sziklára a házát,
aki nemcsak hallja, de meg is cselekszi az Igét. Ennek háza állandó és szilárd
marad, mint a Salamon királysága is, ha engedelmeskedik az Úrnak. Ugyanígy, a
hívők élete akkor van bebiztosítva, ha engedelmeskednek az Igének. Nekik akkor
semmi és senki sem árthat. Életül ítélet-biztos lesz: „nem mennek a kárhozatra, hanem általmentek a halálból az életre” (Jn 5:24).
A kérdés tehát az, hogy mi
engedelmeskedünk-e Isten igéjének? Komolyan vesszük-e? Tanulmányozzuk-e minden
nap? Gondolkodunk-e arról éjjel és nappal, és gyönyörködünk az Úr beszédében,
mint aki nagy nyereséget talált? Mert ezt olvassuk a 119. zsoltár 162. versében:
„Gyönyörködöm a te beszédedben, mint aki
nagy nyereséget talált.” Boldog ember az, akinek az élete így be van
biztosítva!
II.
A második feltétel az ellenséggel való leszámolás – 5-9. v.
A történet második fele, az
ellenségekről szól, arról, hogy a királyság megerősítése érdekében az ellenséget félre kell állítani az útból.
Főképp Adóniáról, Abjátárról, Jóábról és Sémeiről van szó.
Dávid nem akarta átadni a királyság
bajait is a fiának, de el kellett mondania, hogy mi az, ami még hátramaradt, amit
még meg kell tenni ahhoz, hogy biztos legyen a királyság a Salamon kezében.
Elmondja, hogy ott vannak az ellenségei, akik sok kárt tettek Isten országában,
és azokat félre kell tenni az útból, hogy ne tegyenek több kárt. Ezek el kell
vegyék méltó büntetésüket.
Az előbbi rész végén arról olvastunk,
hogy amikor Adónia meghallotta a beszámolót Jónathán részéről, hogy Dávid
király Salamont ültette a királyi székbe, hogy uralkodjon helyette a trónon,
mai kifejezéssel élve, egyszerre vége lett a bulinak a dáridónak, és hazamentek
mindannyian, alárendelve magukat Salamon tekintélyének, királyságának.
Csakhogy ez az alárendeltség nem
mindig jön szívből! Például, nem is olyan régen, a sokoldalúan fejlett
szocialista társadalom közepette, az egyik pártkongresszuson, az elnök többórás
expozéja után, a jelenlévők állva, 67-szer kiáltották, hogy „Hurrá!”. Hatvanhét
ováció kérdésessé teszi magát a jelenséget, hogy vajon szívből fakad-e? Az,
hogy alárendelték magukat valamilyen tekintélynek, az nyilvánvaló volt. De
vajon szívből fakadó volt-e ez az alárendeltség? Mert azt látjuk, hogy Adónia
alárendelte magát Salamont tekintélyének, de az ő alárendeltsége kényszerből
fakadt, nem őszinte szívből. Szívében nem volt hűséges, lojális Salamon iránt,
Isten pedig a szívet nézi, nem a külsőségeket.
A részletek arról szólnak, hogy
Adónia megkérte Betsabét, hogy beszéljen Salamonnal annak érdekében, hogy
feleségül vehesse Abiságot, Dávid fiatal özvegyét. Ezzel viszont a halálát
pecsételte meg, mivel ez a hűtlenségéről árulkodott. Ezt Salamon legalábbis így
értelmezte, hogy Adónia újra a királyságra tör, és bizonyára így is volt, főképp
ha figyelembe vesszük az akkori politikai és kulturális jellegzetességeket.
Figyeljük meg például Absolont, aki
Akitófel tanácsára bement a Dávid ágyasaihoz, a nép szeme láttára. Tanácsadója
ezt azért tanácsolta így, hogy megértse az egész Izráel,
hogy az ő atyja előtt gyűlöltté tette magát, és annál inkább megerősödjenek
mindazok kezei, akik mellette voltak (2Sám 16:21).
Ugyanezt látjuk Isbaál, vagyis Isbóset
esetében, aki azzal gyanúsította meg Abnert, a sereg fővezérét, hogy bement
Ricpához, Saul egyik ágyasához (2Sám 3:7). Ez ugyanis azt jelentette, hogy
Abner jogot formál a királyi trónra, mert a Saul feleségével együtt követelheti
magának a Saul királyságát is.
Ilyen indítékai lehettek Amnonnak is,
amikor megszeplősítette Támárt (2Sám 13:11-13).
Adónia tehát ilyen szándékkal kérte
Abiság kezét, amelyre viszont Salamon azt válaszolta, hogy ugyanúgy kérhetné magát
a királyságot is (22. v.)! Abiság ugyanis Dávid egyik feleségének számított,
még akkor is, ha nem élt vele. Az akkori gondolkozás szerint pedig az özveggyel
együtt járt a királyság is. Ezért az alattomos cselszövésért Adóniának meg kell
halnia!
Adóniától csak annyit kért Salamon,
hogy adja jelét lojalitásának, ne kezdeményezzen megint valami butaságot. De ő
nem nyughatott, belefogott egy ilyen kezdeményezésbe, és most viselnie kell annak
következményeit. Ne gondoljuk, hogy Salamon túlságosan keményen és önkényesen
kezdte uralkodását, hanem inkább azt kell gondolnunk, hogy szükséges volt
elhárítani a veszélyeztető tényezőket. Adónia ugyanis bármikor újrakezdhette alattomos
lázadását a királyság ellen.
Abjátár papot Salamon hazaküldi saját
falujába. Ő is az ellenszegülők táborához tartozott, Joábbal együtt. De Salamon
tekintettel volt arra, hogy ő hordozta a frigyládát, ezért nem ölette meg,
hanem hazaküldte a saját birtokára, hogy kezével munkálkodva keresse meg a
kenyerét.
Joábnak viszont meg kellett halnia. Ő
ugyanis ártatlan vért ontott, két alkalommal is. Saját kezével ölte meg Abnert a
Nér fiát, és Amaszát, a Jéter fiát. Mindketten sokkal tekintélyesebbek és
becsületesebbek voltak, főképp az északi tíz törzs szeme előtt, mint Jóáb.
Dávid ki is békült velük, és ezzel együtt magához próbálta közelíteni a lázadó
törzseket, de nem sikerült, mert Joáb meggyilkolta őket: Abnert, amikor
visszahívatta Hebrónba, és a kapu alatt galádul leszúrta őt (2Sám 3:27), Amaszát
pedig a Séba lázadása után, amikor az arra gondolt, hogy Jóáb csak megcsókolni
akarja, és nem vigyázott a fegyverre, amely az ő balkezében volt (2Sám 20:9-10).
Most viszont eljött a számadás órája: Jóábnak meg kellett halnia
gyilkosságaiért.
Sémei, a negyedik személy, akiről
ebben a sorban szó esik. Ő gyalázta az Úrnak felkentjét, Dávidot, amikor
Absolon elől menekült. Salamon házi őrizetbe helyezte őt, ám amikor nem
engedelmeskedett a parancsnak, hanem elment Gátba, hogy elszökött rabszolgáit
megkeresse, és onnan hazahozza, Salamon megölette őt engedetlenségéért.
Ebből a véres és kemény történetből
megjegyezhetjük maguknak azt, hogy vannak időszakok, amikor Isten országáért nagyon
keményen kell kiállni, radikális eszközökkel, megalkuvás nélkül. Az
alapelvekben nem lehet egy fikarcnyi megalkuvás sem. Salamon így cselekszik,
mert tudja, hogy csakis akkor lehet biztonságban a királysága, ha leszámol az
ellenséggel, ahogyan Dávid tanácsolta őt.
Az újszövetségi hívőknek Isten nem
adta meg azt a jogot, hogy ilyenképpen bosszút álljanak magunkért. „Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket
átkoznak, jót tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok
azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket.” (Mt 5:44) A
szeretet Isten gyülekezetének az ismertető jegye. Arról ismerik meg, hogy Jézus
tanítványai vagyunk, ha egymást szeretni fogjuk. Ennek ellenére tudnunk kell,
hogy eljön az a nap, amikor Isten maga le fog számolni az Ő országának
ellenségeivel: lesz büntetés, lesz ítélet, lesz kárhozat – amit Isten maga fog
kimérni az Ő ellenségeinek.
Ezt így tanítja nekünk az Újszövetség,
például Mt 13:40-42-ben: „akképpen lesz a
világnak végén. Az embernek Fia elküldi az ő angyalait, és az ő országából
összegyűjtik a botránkozásokat mind, és azokat is, akik gonoszságot cselekszenek,
és bevetik őket a tüzes kemencébe: ott lesz sírás és fogcsikorgatás.”.
Ugyanezt olvashatjuk, a 2Thessz 1:9-10-ben: „Akik
meg fognak lakolni örök veszedelemmel az Úr ábrázatától, és az ő hatalmának
dicsőségétől, amikor eljön majd, hogy megdicsőíttessék az ő szentjeiben, és
csodáltassék mindazokban, akik hisznek.”
A lényeges kérdés az, hogy mi melyik
táborhoz tartozunk. Isten országának biztonságát, előmenetelét, fejlődését,
erősítését szolgálod-e, vagy életeddel, magaviseleteddel veszélyezteted azt? Bárcsak
mindannyian az Atya áldottai lennénk, akik örökölni fogják az Ő országát!
5 Adónia pedig, Haggitnak fia, felfuvalkodott, ezt mondván: Én fogok
uralkodni! És szerzett magának szekereket, lovagokat és ötven előtte járó
férfiakat.
6
Kit az ő atyja soha meg nem szomorított, ezt mondván: Miért cselekszel így?! Ez
is pedig igen szép férfi volt, és őt Haggit szülte volt Dávidnak Absolon után.
7
És tanácskozott Joábbal, Séruja fiával és Abjátár pappal, kik az Adónia párján
voltak.
8
De Sádók pap, meg Benája, a Jójada fia, és Nátán próféta, és Sémei, és Réhi, és
a Dávid erős vitézei nem állottak Adónia mellé.
9
Mikor pedig Adónia áldozatot mutatott be juhokból, ökrökből és egyéb kövér
barmokból a Zohélet kősziklánál, amely a Rógel forrása mellett volt: meghívta
egész rokonságát, a király fiait, Júda minden férfiait, a király szolgáit;
10
De Nátán prófétát és Benáját, és amaz erős vitézeket és Salamont, az ő
atyjafiát, nem hívta el.
24 És monda Nátán: Uram, király, te
mondtad-e: Adónia legyen én utánam a király, és ő üljön az én királyi székembe?
25
Mert ma aláment, és áldozott ökrökkel és kövér barmokkal bőségesen, és
vendégekké hívta a királynak minden fiait és a seregnek hadnagyait és Abjátár
papot: és íme, ők esznek és isznak ő előtte, és immár azt kiáltották: Éljen
Adónia király!
26
Engem pedig, aki a te szolgád vagyok, és Sádók papot és Benáját, a Jójada fiát,
és Salamont, a te szolgádat nem hívta meg.
27
Avagy az én uramtól, a királytól lett-e ez a dolog, hogy nem adtad tudtára a te
szolgádnak, kicsoda fogna ülni az én uramnak, a királynak székiben az ő holta
után?
28
És felelvén Dávid király, monda: Hívjátok hozzám Bethsabét, aki bement a király
eleibe, és megállott a király előtt.
29
És megesküdött a király, mondván: Él az Úr, aki megszabadította az én lelkemet
minden nyomorúságból,
30
Hogy amiképpen megesküdtem néked az Úrra, Izráel Istenére, ezt mondván: A te
fiad Salamon uralkodik én utánam, és ő ül az én királyi székembe én helyettem:
ezt ma így meg is teszem.
31
És fejet hajtott Bethsabé, arccal a földre leborulván, és magát meghajtván a
király előtt, monda: Éljen az én uram, Dávid király, mindörökké!
32
Azután monda Dávid király: Hívjátok hozzám Sádók papot és Nátán prófétát és
Benáját, Jójadának fiát. És ezek bementek a király eleibe.
33
És monda nékik a király: Vegyétek mellétek a ti uratoknak szolgáit, és
ültessétek Salamont, az én fiamat az én öszvéremre, és vigyétek alá őt Gihonba;
34
És kenje őt ott Sádók pap és Nátán próféta Izráelnek királyává; és fújjátok meg
a harsonákat, és kiáltsátok: Éljen Salamon király!
35
És jöjjetek fel onnét ő utána; és eljövén, üljön az én királyi székembe, és ő
uralkodjék én helyettem; mert immár meghagytam néki, hogy ő legyen fejedelme
mind Izráelnek, mind Júdának.
A Királyok első könyvét kezdjük
tanulmányozni, amelyben ez első igeszakasz a Dávid királyságának, trónjának
utódlásáról szól. Ki lesz a következő király?
Némelyek úgy gondolják, hogy a trón
utódlásáról szóló történet sokkal hosszabb, és egyebet is magába foglal, Sámuel
második könyvéből, vagy éppen innen, a Királyok könyvéből. Azonban ez a rész
kimondottan erről beszél.
Összehasonlítva a Királyok két könyvet a
Krónikák két könyvével, azt találjuk, hogy a Királyok könyve közel négyszáz
éves történelmet ölel fel, Izráel és Júda királyainak idejéből. Ez a történet
prófétai szemmel van leírva. Ám a Krónikák könyve csak Júdával foglalkozik, és
papi szemszögből írja le az eseményeket. Úgy a Királyok könyvei, mint a
Krónikák könyvei ugyanazt az üzenetet továbbítják: Isten hűséges Isten, és nem
mondott le az Ő népéről. Megtartja a szövetséget, amelyet kötött az ő atyáikkal
és terve van népével. De az is benne van ezekben a történetekben, hogy Isten
szuverén Isten, a világmindenség uralkodója, vezetője, irányítója, fenntartója,
és Ő az, Aki tesz királyokat és dönt királyokat, úgy az ő népe életében, mint a
világi nagyhatalmak esetében.
Dávid megöregedett, de az utódlás kérdése
még nem volt meghatározva. Dávid fiai közül a legidősebbiket, Amnont megölte
Absolon, mivel megszeplősítette az ő testvérét, Támárt. Kileábról, az
Abigailtól született fiúról nem sokat tudunk: valószínű, hogy még gyermekkorban
meghalt. Absolon tragikus véget ért, miután fellázadt apja ellen: Jóáb nem
kímélte meg, hanem szándékosan megölte, gondolva, hogy ezzel jót tesz Dávid
uralkodásának. Maradt tehát a negyedik fiú, Adónia, Haggitnak fia, akiről ez a
történet szól. (Utánuk következett még Sefátia és Ithreám (2Sám 3:2-5), majd
Salamon (2Sám 12:24), akiről Isten megígérte, hogy Dávid utódja lesz a trónon.)
Szó van itt Isten munkájáról, és szó van az
ördög munkájáról is. Úgy van ez, ahogyan valaki mondta, hogy az Isten vetésébe
az ördög mindig beleveti az ő ellenvetéseit. Az Úr pozíciói ellen a gonosz
felállítja az ő ellenpozícióját. Megfertőzni, megrontani, elrontani akarja azt,
amit Isten cselekszik. Valaki azt kérdezte: hát az Úr szőlőskertjében már semmi
sem megy simán? Nem. Nem számíthatunk arra, hogy könnyen menjenek a dolgok,
ellenkezőleg, arra számíthatunk, hogy harcaink lesznek lelkünk ellenségével.
Ott lehet viszont a reménység bennünk, hogy az Úr végül győzelemre viszi az Ő
akaratát.
Olvasunk először arról meg azokról, akik veszélybe sodorják, veszélyeztetik
Isten országát. Utána olvasunk azokról, akik szolgái, segítői, védelmezői Isten országának, és végül
Salamonról, aki képviselője, felhatalmazottja,
felkent királya lesz az Isten népének, Izráelnek. Mindez alkalmazható a
gyülekezetre, a lelki Izráelre, amelyben ugyanúgy vannak, akik veszélyeztetik,
és vannak, akik szolgálják, majd vannak, akik képviselik. Remélem, hogy képesek
leszünk levonni a következtetéseket a magunk és gyülekezetünk számára, mikor e
régi történetet halljuk Isten királyságáról.
I.
Akik veszélyeztetik Isten országát – 5-10. v.
Azzal kezdődik az Ige, hogy Dávid, az egykor
erős és hős hadvezér, egy meggyengült, megöregedett, ágyhoz kötött beteg lett.
Talán túl korán megöregedett… Mozgalmas élete rányomta pecsétjét testi
egészségére.
Ebben az időben történt, hogy Adónia
felfuvalkodott és kevélységében azt mondta: „én
fogok uralkodni”! Úgy is fordíthatjuk, hogy „nekem uralkodnom kell!” Igen
ám, de erről nem beszélt semmit az apjával! Nem kérdezte meg a vezéreket, hogy
azok mit szólnak hozzá? És főleg nem kérdezte meg az Urat, hogy vajon az Úrnak
mi a véleménye? Meg sem fordult a fejében, hogy vajon ez jó lesz-e a népnek? Vajon
alkalmas ő erre a feladatra? Kiválasztotta-e őt Isten erre? Nem, nem, ő nem
foglalkozott ilyen kérdésekkel. Ő uralkodni akart, és kész!
Ő az opportunista, aki megragadja az
alkalmat, hogy az apja most beteg és nem tud gyorsan cselekedni. Most kell megragadni
a lehetőséget, gondolta! Áruló embereket is talált a vezetők között és a
papságban, mert melléállt Joáb, a hadvezér, és Abjátár, a főpap. Úgyhogy,
nekifoghat az akciónak.
Lehet, megfordul bennünk a kérdés, hogy
vajon tudta-e Adónia, hogy Isten Salamont választotta királlyá? Vajon tudott-e
Adónia Dávid esküjéről, hogy Isten akarata szerint Salamont fogja kinevezni
utódjául? Hát persze tudott volna! Másképp nincs magyarázat arra, hogy mért nem
hívta meg a többieket az ünnepségre. Ha meghívta a király fiait mind, miért
hagyta ki Salamont, meg Benáját, Nátánt, meg Sádók papot? Azért, mert tudta,
hogy mi az Isten akarata, és ő szándékosan lázadt Isten akarata ellen! Az ilyen
lázadás kudarccal végződik. Az ilyen akciónak nem lehet sikere, mert Isten maga
fogja leállítani és megsemmisíteni.
Adónia tehát gyorsított eljárással
megpróbálja magát királlyá kenetni. Persze áldozatot is mutat be, mert ha nem
is veszi komolyan Isten akaratát – azért mégis, vallásos ember –, az áldozatot
be kell mutatni. A látszatra adni kell! Ezt így szokás tenni, ez hozzátartozik
a ceremóniához. Ezért kell Abjátár papnak ott lenni. Közben, sem előtte sem
utána nem kérdezik, hogy Isten mit szól mindehhez? Intrika, hazugság,
alattomosság, titkos, gyors cselekvés jellemzi azokat, akik Isten országának
ellenségei.
Azt olvassuk róla, hogy „Ez is pedig igen szép férfi volt, és őt Haggit szülte volt Dávidnak Absolon
után.” „Ez is” – hát még ki? Hát a testvére, Absolon, akinek a
haja majdnem három kilót nyomott évente, amikor megnyírta! A mai fiatalok
hálószobája tele lenne Absolon és Adónia posztereivel… Ők voltak az akkori
szupersztárok! És az apja „soha meg nem szomorította, ezt mondván: Miért cselekszel
így?!” Nagy
figyelmeztetés ez a szülőknek. Még csak lágyan figyelmeztetni sem elég, ahogyan
Éli tett a fiaival, hanem megakadályozni kellett volna! A szülőknek ebben nagy
felelősségük van. Miután a fa felnőtt, és törzse erős lett, hiába ütik mellé a
karót, mert az már nem tudják hajlítani sehova. Addig kellett volna, amíg
csemete volt! „Tanítsd a gyermeket az ő útjának
módja szerint; még mikor megvénhedik is, el nem távozik attól.” (Péld 22:6) Lássanak jó példát, formálódjon jellemük Isten igéje szerint!
Adóniára reávetül Saul
árnyéka is, aki egy fejjel kimagaslott a tömegből. Amikor Dávidot
királlyá kente Sámuel, a nagyobbik testvérét, Eliábot gondolta, hogy Isten
kiválasztotta… „Bizonyára az Úr előtt van
az ő felkentje!” (1Sám 16:6) De az Úr figyelmeztette: ne nézd az ő
külsejét, nem róla van szó. „Az ember azt
nézi ami a szeme előtt van, de Isten azt nézi ami a szívben van.” (1Sám
16:7) Adónia külseje csodálatos, de a szíve gonosz. Márpedig, azok a boldogok,
akiknek a szívük tiszta (Mt 5:8).
A vezetésben, kormányzásban
elengedhetetlenül szükséges a szolgálat. Adónia viszont felfuvalkodott, és azt
mondta „én fogok uralkodni”! Én, én,
én! Ez a mozgatórugója tetteinek. Az Úr Jézus viszont azt mondta
tanítványainak, hogy ha valaki első akar lenni, az legyen mindenkinek a
szolgája (Mk 10:44)! És erről a szolgáló elsőségről példát adott, amikor
megmosta a tanítványok lábait! A tekintély a szolgálatban nyilvánul meg. Az
Adónia lelkülete épp az ellenkezője annak, amit az Úr Jézus tanított.
Az ilyen Adónia-lelkület veszélyezteti Isten
országát. Minden nagyravágyás veszélyes Isten országára nézve. Tanuljuk meg
szolgálni Istennek, otthon a családban, a házasságban, a gyülekezetben, és kinn
a társadalomban, mert aki Diotrefesz módjára elsőbbséget kíván, az veszélyezteti
Isten országát (3Jn 9-10)! Az ilyen gonosz indulatot ítélje el az Úr bennünk,
és adjon helyette szolgálatkészséget és alázatot!
II.
Akik szolgálják Isten országát – 24-31. v.
De nemcsak Adóniáról van viszont itt szó,
hanem azokról is, akik segítői,
védelmezői, szolgái Isten országának.
Három párbeszédet olvashatunk: először Nátán
próféta beszél Betsabéval, azután Betsabé Dávid királlyal, ezután Nátán próféta
is bejön és beszél Dáviddal. Ebből a három párbeszédből megismerhetjük ezeket
az embereket, mint akik védelmezik, segítik, szolgálják Isten országát. Ilyenek
kellegyünk mindannyian.
Például Nátán, hamar rájön, hogy itt baj
van. Igaz hogy a király öreg és beteg, és igaz hogy ő is már régen nyugalomba
vonulhatott volna, és hagyhatná másokra ezeket az ügyeket, de itt Isten
országáról van szó! Itt nem lehet hallgatni és félreállni! Neki intézkednie
kell.
A próféták nem csak lelki kérdésekkel
foglalkoztak, hanem felelősséget éreztek a politikai ügyekben is. Nátán
valamikor Dáviddal szemben képviselte Isten akaratát. Milyen szép az, hogy
jóllehet hosszú évek és évtizedek teltek el, Nátánt Dávid nem tekintette
ellenségnek. Dávid kereste az Úr akaratát, és szüksége volt a prófétára, hogy
kijelentse számára azt. Nátán tehát jön, és éberséggel, józansággal, lelki
látással kezdeményez. Azt mondja, hogy most van az ideje: ha most nem lépünk,
elszalasztjuk a lehetőséget. A király még él, Betsabé, tessék bemenni és
jelenteni neki hogy mi a helyzet. Tájékoztatni kell a királyt, és emlékeztetni
őt az esküjére.
Az Isten akaratának a képviselete ebben a
világban, bármilyen szinten, rendkívülien hálátlan feladat. Ennek nem örülnek
az emberek. De ez nem jelenti azt, hogy akkor ezt nem kell tenni! Sőt! Akkor is
mondani kell, ha nem akarják hallani! Ezékielnek is ezt mondta az Úr: „A kemény orcájú fiakhoz és makacs szívűekhez küldelek
téged, és ezt mondjad nékik: így szól az Úr Isten! Ők pedig vagy hallják, vagy
nem hallják, mivelhogy pártos ház, hadd tudják meg, hogy próféta volt köztük.” (Ez 2:4-5)
Reánk alkalmazva: nekünk is feladatunk van a
magunk helyén. Milyen fontos itt Nátán szerepe: szinte tőle függ a királyság
sorsa! Persze, nem tőle függ, hanem Istentől, de azért Nátánnak tennivalója
van! Ilyen felelős hozzáállást vár el mitőlünk is az Úr. „Szólj és ne hallgass”, mondja az Úr Pál apostolnak (ApCsel 18:9).
Képviseld te is Isten akaratát, kezdeményezz, menj, szólj, cselekedj! Isten
országa legyen a te személyes ügyed!
III.
Aki képviseli Isten országát – 32-36. v.
Nátán akkor lép be a királyhoz, amikor már jelentheti
is, hogy Adónia nemcsak készül király lenni, hanem ez meg is történt:
szerén-szerte kiáltják, hogy éjen Adónija király! Ez Dávidot kijózanítja. A
krízishelyzet megértette vele, hogy sürgősen cselekednie kell. A király
megesküdött: „él az Úr, aki megszabadította
az én lelkemet minden nyomorúságból”; ó, mennyi mindenre
emlékezhet most a király! Emlékezik Isten ígéreteire, a szövetségre, és a saját
esküre is. De szüksége volt Bethsabé gyöngéd emlékeztetésére és Nátán
közbelépésére ahhoz, hogy idejében cselekedjen.
Kiderült aztán, hogy
nem az dönti el az események kimenetelét, hogy ki az erőszakosabb, ki mellé áll
az erősebbik
hadvezér, ki az ügyesebb, vagy ki kezdte el előbb... hanem az, hogy hogyan
gondolta Isten. Salamont szabályosan, legitim módon királlyá teszik: hívatják
Sádók papot, Benáját, az erős vitézeket, végigvonultatják a főutcán, a király
szamarán, és kihirdetik ország-világ előtt, hogy Salamon a király! Éljen a
király!
Így lesz Salamon, Isten országának a képviselője. A beiktatási ceremóniához
hozzátartozott a felkenetés, amikor olajt öntöttek a fejére. Az olaj az egyik
legdrágább árucikk volt, de ilyenkor pazarul, bőségesen használták, míg az
lecsorgott a földre. Ez azt jelentette: ilyen túláradó gazdagsággal
ajándékozzon meg téged az Isten ésszel, egészséggel, hittel, tiszta látással,
józansággal, éberséggel, jó munkatársakkal, mindazzal, amire szükséged van.
Legyen áldás az életeden!
A gyülekezetben is így van: Isten rendelt
némelyeket, hogy a gyülekezet élén legyenek, hogy az evangélium hirdetésében
tevékenykedjenek. Érettük imádkozni kell, őket támogatni, segíteni kell, mert
ők Isten országának a képviselői. Tágabb értelemben viszont mindannyian azok
kell legyünk ebben a világban.
Tudnunk kell, hogy a háttérben hatalmas erők
mozgatják az eseményeket. A mi ősi ellenségünk Isten országa ellen támad. De
azért jött az embernek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa (1Jn 3:8). Még ha a
sötétség teljes hada összefog is, az Úr győzelemre tudja vinni az Ő akaratát. „Bölcs terveit megérleli, s rügyet fakaszt az
ág, / Bár mit sem ígér bimbaja, /
pompás lesz a virág.” (Hith. 67.) Az
Úrnál nincsenek meglepetések. Ő az erősebb fegyveres (Lk 11:22). Harcoljunk az Ő oldalán! Bízzunk Benne, hogy minden az
Ő akarata szerint fog történni!
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)